Într-adevăr a început școala.

            Odinioară și pentru mine a început școala. De vreo18 ori. Și de fiecare dată era ceva cu de toate. Curiozitate, neliniște, bucurie, îndoială, nădejde și credință. Curiozitate deoarece vroiam să văd ce le mai trecuse prin cap autorilor de cărți școlare și ce ne mai obligau să băgăm la tărtăcuță. Era și o doză suficientă de neliniște. Mai știi, dacă n-o să intre acolo unde trebuie toată scriitura din cărțile acelea? Ba pe deasupra, neliniștea creștea când mă gândeam că trebuie să zac mai mult pe la mesele/sălile de lectură, decât să ard timpul așa cum mi-aș fi dorit… Era și un pic de bucurie la începutul școlii, fiindcă mă reîntâlneam cu partea aceea dintre colegi pe care-i plasam în categoria favoriți și cu cei care, în primele 10 zile, povesteam și ce-am făcut în vacanță și ce nu. Îndoiala mă măcina cam vreo două-trei zile, până intram bine în lecții ori cursuri și, probabil, era stârnită de suspiciunea că voi da peste cine știe ce balaur de profesor, ori vreuna din materiile de studiu va fi peste puterea mea de înțelegere. Ori după asta se chema că am dat nu numai de dracu, da’ chiar și de tată-său… Îmi reveneam însă repejor și apărea nădejdea că voi reuși, fiindcă trecuseră mulți înaintea mea prin acele „supliciuri” și nu li se întâmplase (la toți) să ajungă la psihiatru. Și pe lângă asta, mă uitam în jurul meu și găseam personaje (a se traduce colegi) cu atitudine discutabilă față de școală și exact asta mă ambiționa și-mi alimenta speranța că indiferent cât de greu va fi, trebuia să reușesc.

            Se mai amesteca acolo în plexul solar și credința. N-aș zice că era ceva absolut laic, adică să se rezume doar la speranță (despre care tocmai v-am zis câte ceva), dar mă gândeam că în anul școlar acela, ce urma, poate astrele se așează cumva anume și printre ele mai scapă și spre mine câte o cuantă de noroc… Așa pe la subiectele de teză, bilețele de examene, lucrările scrise etc.

            Credeți cumva că nu e nevoie și de un pic de noroc la școală? Nici eu nu credeam mai pe la începuturile ei. Însă când s-a îngroșat gluma și am dat peste literatură științifică science fiction și bilețelul de examen te obliga să ți-o aduci aminte cât mai exact, mă gândeam ce bine ar fi ca planetele să aibă o conjuncție cât de cât decentă… Ce este aceea științifică science fiction? Aaa, o nimica toată… Iată, mai jos, redat ad litteram un pasaj despre configurația talamusului, din anatomia sistemului nervos central.  ………………………………………………………………………………………………..

        „Fața superioară (dorsală) este limitată lateral de șanțul optostriat cu stria terminalis, care o separă de nucleul caudat (nucleus caudatus). Șanțul optostriat este parcurs de vena corpului striat (vena thalamostriata) și de tenia semicirculară (stria terminalis), ambele acoperite de epiteliul ependimar (lama cronoasă a unor autori), care se continuă medial cu lamina affixa. Tenia semicirculară (stria terminalis)  este un fascicul subțire de fibre, care plecînd de la nucleul amigdalian înconjură partea inferioară, posterioară și superioară a talamusului, se termină în regiunea spațiului perforat anterior (substantia perforata anterior) și a septului pelucid (septum pellucidum). Medial, fața superioară este separată de fața medială prin stria medulară (stria medullaris thalami).

            Fața superioară (dorsală) a talamusului este acoperită de o lamă subțire de substanță albă  numită stratul zonal (stratul zonale). Ea este parcursă în diagonală de un șanț, de-a lungul căruia sînt dispuse plexurile corioide ale ventriculului lateral (plexus choroideus ventriculi lateralis)  și care din această cauză poartă denumirea de șanțul coroidian. Șanțul împarte fața superioară în două triunghiuri, unul anterolateral, iar altul posteromedial.  Triunghiul anterolateral prezintă o umflătură, numită tuberculul anterior (tuberculum anterius thalami), care corespunde grupului de nuclei anteriori ai talamusului (nucleus anterior thalami).  Triunghiul anterolateral face parte din planșeul prelungirii frontale a ventriculului lateral (cornu anterius). În realitate, la acest nivel, planșeul este format de resturile ariei coroidiene, care sub forma unei membrane ependimare subțiri, acoperă triunghiul  aanterolateral. Triunghiul posteromedial este acoperit de pînza coroidă superioară (tela choroidea ventriculi tertii) și deasupra de trigonul cerebral – (fornix).”…

                                    (Anatomie – angiologia, glandele endocrine, sistemul nervos și                                        organele de simț. Sub redacția Prof. dr. doc. E. Repciuc, Ed. Didactică                                și Pedagogică, București – 1966)

            Curaj și baftă tuturor școlarilor!

5 gânduri despre „Într-adevăr a început școala.

  1. Bag seama că nu ati avut la îndemână și traducerea în … limba română a textului șttințifico-fantastico-științific! De aia l-ați lăsat așa, în limba … medicală!

    Apreciază

  2. Hai ca m-ai facut sa-mi aduc aminte de cortexul somato-senzorial, de cel cingular si mai ales de amigdala dreapta… 😀 Noroc cu tine, ca m-ai scos din necaz la pasajele alea. Cat despre textele de mai sus, am incercat sa le citesc cu voce tare. Ala cu sase sasi in sase saci imi iese mult mai bine. 😀

    Apreciat de 2 persoane

    • Eheeii! Sunt multe de zis, dar nu e locul și nici momentul. „Întâmplarea” (a se citi conjuncția planetelor) a făcut ca la materia asta, la care văd că se dorește traducerea în limba romănă, am avut cel mai balaur dintre profesorii balauri… Asta nu înseamnă doar faptul că era exigent până pe la +∞, dar era și extrem de răutăcios, ca să nu zic ceva mi mult. De asta le-am zis curaj școlarilor de azi, fiindcă specia asta încă nu a dispărut. Cu siguranță e nevoie de profesori exigenți și asta e bine. Dar nu ranchiunoși…

      Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

