Școala vieții.

          Cum ziceam și cu altă ocazie, mi-a făcut plăcere să citesc o carte veche și de-o vreme încoace, de când m-am învechit și eu, plăcerea asta chiar a sporit. Reprizele de ploaie m-au ținut în ultimele zile mai mult prin odăi și la o raită prin bibliotecă mi-a căzut în mâini Istoria literaturii române vechi, scrisă în anul 1940 de către N. Cartojan și apărută prin grija „Fundației pentru literatură și artă „Regele Carol II”.

            Lucrare vastă, în trei volume impresionante; primul conținând istoriografia limbii române „Dela origini până la epoca lui Matei Basarab și Vasile Lupu”, al doilea „ Dela Matei Basarab și Vasile Lupu până la Șerban Cantacuzino și D. Cantemir”, iar al treilea „Cronicarii moldoveni. Epoca lui Șerban Cantacuzino și a lui Constantin Brâncoveanu”,39-mai_16 volume care ne dezvăluie caznele și eforturile cărturarilor vremurilor apuse pentru a transmite generațiilor viitoare isprăvile oamenilor de seamă din istoria neamului românesc, pe de-o parte, iar pe de altă parte, strădania acestor diriguitori de neam concretizată în adevărate opere pline de originalitate și plide demne de urmat.

            Așa cred că se poate considera și ceea ce N. Cartojan numește „monument al cugetării și simțirii românești în limba slavă”, adică Învățăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie, apreciere îndreptățită chiar dacă voi cita numai câteva fraze din acest document istoric.

            „Cu adevărată grije părintească, Voevodul recomandă pe boieri în paza fiului său: <<să fii gard grădinii mele și să păzești cum am păzit-o și eu, că dacă o vei păzi și-i vei fi gard ca zidul de piatră, cum am fost eu, atunci cum cugetau ei să-și verse sângele și să-și puie capetele lor pentru mine, așa își vor vărsa sângele și-și vor pune capetele pentru tine>>. Dacă se întâmplă ca vreun boier să greșească, să nu se ia după sfatul uneltirilor viclene și să nu se pripească cu pedeapsa, ci întocmai ca grădinarul priceput <<să încerce mai întâi să curețe crengile cele uscate, să sape gunoiul de la rădăcină>> și numai  <<dacă nu se va întoarce să dea roadă >> atunci – sfătuește el cu multă înțelepciune și discreție – <<în mână-ți este să faci cum îți este voia, întocmai ca pe pomul sterp>>.”40-mai_16

     Se vede limpede că știința conducerii ctitorului mănăstirii Curtea de Argeș era una din calitățile lui importante și, pe lângă priceperea aleasă de sfătuitor, iese la iveală patriotismul domnitorului ce era conștient de amenințările dușmane și, fără pretenții de vizionar, anticipa faptul că pământurile țării urmau să fie udate cu sânge și în urma lui.

          Firește că domnitorul Basarab nu urmase niciun curs de managementul conducerii. Era întruchiparea unei minți luminate, instruite și care învățase multe din <<școala vieții>>, dovedind abilități de politician iscusit.

      N-am rezistat tentației de a face comparații cu politicienii contemporani și mă gândeam că poți să rămâi uimit de câte cursuri și școli de managementul conducerii au prin biografii și habar nu au că atunci când au putere  de decizie trebuie să nu se ia după sfatul uneltirilor viclene și să nu se pripească cu pedeapsa. Și fiindcă tentația e uneori ca pecinginea,  gândurile mi-au fugit la demiterea recentă și rapidă din niște funcții a unui senator, ce mie unul mi s-a părut a fi priceput, coerent, lipsit de prejudecăți și bine pregătit profesional, mazilirea lui fiind exact rezultatul faptului că mai-marele lui a plecat urechea la uneltirile viclene și s-a pripit cu pedeapsa al naibii de repede. Parcă îmi vine să le recomand să facă ceva pentru mințile lor întunecate care n-au priceput nimic din <<școala vieții>>…

              Fiindcă de patriotism nu se mai poate face vorbire. Știe toată lumea din ce cauză.

Lasă un răspuns

